Denna sommar har jag haft chansen att verkligen sakta ner, ta in naturen och hitta lugn i sinnet. Pandemins framfart har gjort att jag i år redan innan semestern kommit ner i varv eftersom jag varit delvis arbetsbefriad under våren. För mig har det varit en ren vitamininjektion som satt fart på min nyfikenhet, skaparlust och kreativitet. Därför föll det sig naturligt att jag ville experimentera med olika fototekniker för att bejaka och betona former, ljus, färg och förhållandet mellan dessa. Att tänja lite på begreppet ”verklighet” och låta fantasin ta över. Jag spatserade helt enkelt ut i blomsterhavet för att låta inspirationen komma till mig, en befriande känsla.
Mitt mål var egentligen att inte ha något mål. Det enda jag visste var att jag ville involvera blommor eftersom det är det jag normalt brukar fånga på bild och som ger mig sådan lustfylld glädje. Jag ville också skapa bilderna i kameran utan några pålagda filter eller större justeringar i efterhand. Alla bilder som visas här är alltså gjorda direkt i kameran, ej beskurna utan har endast framkallats i Lightroom där jag t. ex. justerat exponering, kontrast, vit- och svartpunkt. Eftersom bilderna innehåller många små detaljer gör de sig absolut bäst om du tittar på dem i en dator. I en mobil ser de nog bara plottriga ut.
Även om jag tidigare nosat på tekniker såsom ICM och multiexponeringar så släppte jag nu på alla hämningar och lät lekfullheten ta över. Att röra på kameran under exponeringen är som bekant ett sätt att kunna fånga en känsla av rörelse i bilden. Genom att variera rörelser, hastighet och tid får bilden olika uttryck. Detaljer försvinner och kvar blir bara en förnimmelse som tvingar betraktaren att engagera sig för att tolka både motiv och stämning. Lite mindre foto och lite mer måleri kan man tycka, vilket jag finner spännande och intressant. Likaså kan flera sammansatta exponeringar skapa en liknande känsla och ett drömskt uttryck.
Ett motiv, fem olika bilder
Nu ville jag generera nya idéer, hitta nya sätt att fånga saker runt mig och se dem i ett för mig nytt och annorlunda perspektiv. Allt börjar med nyfikenhet. Jag ställer mig ständigt frågor om hur jag kan uppnå ett visst uttryck eller känsla i mina bilder. Jag provade att röra kameran i olika mönster, skaka den eller snurra den. Jag experimenterade med multiexponeringar i kameran med olika bländare och olika antal sammansatta bilder vilka alla gav olika slutresultat. Vad skulle hända om jag blandade dessa tekniker i mina multiexponeringar? Nu började det bli riktigt spännande och ännu mer abstrakt.
Frågan är om detta kan kallas för naturfotografi? Njae, kanske inte, möjligen impressionistiskt abstrakt naturfoto. Klassificeringen till trots, jag gillar det som visas i min display. Tankarna går till Claude Monet, fadern av impressionistiskt måleri, vars teknik blev starkt ifrågasatt i starten av konstkritiker för att han bara ”kluddrade”.
”To see, we must forget the name of the thing we are seeing” – Claude Monet
Genom att vara avslappnad och ha roligt, känner jag mig mer öppen för idéer och arbetar mer kreativt. Som i alla konstnärsformer behövs mycket övning, hårt arbete och lärdomen att dra nytta av sina misstag. Misslyckande leder till framgång och att lära sig vad som inte fungerar är lika viktigt som att lära sig vad som fungerar. Oavsett så känner jag att det är viktigt att följa sitt hjärta och fotografera det som känns bäst, även om inte alla tycker precis likadant. Alla gillar olika och tur är väl det.
Mitt sommaräventyr må vara över, men jag kommer garanterat att återkomma till denna typ av bilder i framtiden och förhoppningsvis förfina tekniken. Det var riktigt kul! Jag hoppas i alla fall att denna lilla artikel kan inspirera just dig till att våga vara lite mer äventyrlig i ditt fotograferande. Utnyttja kamerans funktionaliteter till att förstärka den känsla du vill uppnå med dina bilder. Det gör aldrig ont att pröva något nytt.